W trzech kolejnych artykułach chciałbym zapoznać Was z kilkoma tematami, które mogą uchronić Waszą firmę przed poniesieniem odpowiedzialności przy sporach z załadowcą lub spedycją. Wiedza ta może Wam pomóc uniknąć niepotrzebnych problemów i uchronić przed poniesieniem konsekwencji finansowych.
W pierwszym artykule chciałbym się skupić na zleceniu transportowym
Czy wiesz, że zlecenie zaczyna być dla Ciebie prawomocne w momencie, w którym je otrzymałeś i zapoznałeś się z nim? Nie musisz go potwierdzać, ani odsyłać podpisanego . Wystarczy, że nie zgłosisz żadnych uwag lub nie odrzucisz zlecenia.
Ważna jest też kwestia formy zawarcia umowy/zlecenia. Nie musi być to zlecenie w formie pisemnej. Wystarczy zwykły mail lub nawet telefon. Co do zleceń w formie ustnej są one oczywiście prawomocne, ale później trudniej udowodnić ich powstanie.
Warto również wiedzieć, że nie musi nas obowiązywać cała lista wymogów, zakazów i nakazów wypisana przez zleceniodawcę. Nadrzędne nad nią są obowiązujące przepisy prawa zawarte w Ustawie o Prawie Przewozowym lub konwencji CMR. Czyli, jeśli zapisy dokonane w zleceniu nie są zgodne z obowiązującym prawem automatycznie nas nie obowiązują.
W kolejnym artykule poruszę temat związany z bardzo ważną rolą listu przewozowego i dokumentu CMR. Dowiecie się o tym, że dokonywanie lub niedokonywanie pewnych zapisów w liście przewozowym jest dla przewoźnika ogromnie ważne przy późniejszych sporach o wysokość odszkodowania za utracony towar.